Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin 6736 Sayılı Kanun Genel Tebliği (Seri No: 4) Resmi Gazete’de Yayımlandı

 

 

Bazi Alacaklarin Yeniden Yapilandirilmasina Iliskin 6736 Sayili Kanun Genel Tebligi (Seri No: 4) Resmi Gazete’de Yayimlandi

 

(02.12.2016) 
 

 

 

 Amaç ve kapsam

 

 

MADDE 1 – (1) 3/8/2016 tarihli ve 6736 sayili Bazi Alacaklarin Yeniden Yapilandirilmasina Iliskin Kanunun 7 nci maddesinin uygulanmasina iliskin açiklamalara 1 seri no.lu Bazi Alacaklarin Yeniden Yapilandirilmasina Iliskin 6736 Sayili Kanun Genel Tebliginin (VII) bölümünde yer verilmistir.

(2) Bu Tebligin amaci, Bakanligimiza iletilen hususlar da dikkate alinarak, 6736 sayili Kanunun 7 nci maddesi kapsaminda “Yurt Disindan Türkiye’ye Getirilen Varliklar”a iliskin ilave açiklamalar yapilmasidir.

 

Yurt disindaki varliklarin Türkiye’ye getirilmesi

 

MADDE 2 – (1) Yurt disinda bulunan para, altin, döviz, menkul kiymet ve diger sermaye piyasasi araçlarini, 6736 sayili Kanunun 7 nci maddesi hükümleri çerçevesinde 31/12/2016 tarihine kadar Türkiye’ye getiren gerçek ve tüzel kisiler, söz konusu varliklari serbestçe tasarruf edebileceklerdir. Yurt disinda bulunan varliklarin 31/12/2016 tarihine kadar Türkiye’ye getirilmesi kosuluyla, bu varliklara yurt disinda hangi tarih itibariyla sahip olundugunun anilan madde hükmünden yararlanilmasi açisindan herhangi bir önemi bulunmamaktadir.

(2) Yurt disinda bulunan ancak anilan madde kapsamina girmeyen varliklarin (örnegin tasinmazlarin) kapsamdaki varliklara dönüstürülmek suretiyle söz konusu madde hükümleri çerçevesinde Türkiye’ye getirilmesi mümkündür.

(3) 6736 sayili Kanunun 7 nci maddesi hükmü çerçevesinde Türkiye’ye getirilen varliklardan dolayi herhangi bir vergi tarhiyati yapilamayacagindan, gerçek ve tüzel kisilerce bu varliklarin Türkiye’ye getirilmesinde herhangi bir vergi ödenmeyecektir.

(4) Yurt disinda bulunan para, altin, döviz, menkul kiymet ve diger sermaye piyasasi araçlari, Türkiye’deki banka veya araci kurumlarda mevcut ya da yeni açilacak bir hesaba transfer edilebilecek veya fiziki olarak Türkiye’ye getirilebilecektir.

(5) Menkul kiymet ve diger sermaye piyasasi araçlarinin banka veya araci kurumlara, kendileri veya yetkilendirdigi kisilerce bildirilmesi, söz konusu kiymetlerin Türkiye’ye getirildiginin kabulü için yeterli olacaktir. Bu sekilde bildirimde bulunma seçenegini tercih edenler bakimindan söz konusu varliklarin daha sonra hesaben veya fiziken Türkiye’ye getirilmesi ihtiyaridir. Bankalar ve araci kurumlar, hesaba transfer edilmek veya fiziken getirilmek suretiyle hesap açma halleri hariç olmak üzere, kendilerine bildirilen menkul kiymet ve diger sermaye piyasasi araçlari için yapilan bildirimi tabi olduklari mevzuatlari çerçevesinde muhafaza edecekler ve bu varliklara iliskin ayrica bir hesap olusturmayacaklar veya kayden izlemeyeceklerdir.

(6) Yurt disinda bulunan para, altin, döviz, menkul kiymet ve diger sermaye piyasasi araçlarinin Türkiye’deki banka veya araci kurumlarda mevcut ya da yeni açilan bir hesaba transfer edilmesi durumunda, banka dekontu veya araci kurum islem sonuç formlari, varliklarin Türkiye’ye getirilmis oldugunun tevsikinde kullanilabilecektir.

(7) Yurt disinda bulunan söz konusu varliklarin Türkiye’ye fiziki olarak getirilmesi sirasinda yapilan deklarasyon/bildirime istinaden Gümrük Idaresinden alinan belgeler, varliklarin Türkiye’ye getirilmis oldugunun tevsikinde kullanilabilecektir.

(8) Yurt disinda bulunan para, altin, döviz, menkul kiymet ve diger sermaye piyasasi araçlarinin Türkiye’ye getirilmesinde veya menkul kiymet ve diger sermaye piyasasi araçlarinin banka ya da araci kurumlara bildirilmesinde, bu Tebligin yürürlüge girdigi tarihten itibaren Teblig ekinde yer alan ve islak imzali olarak hazirlanacak “Form” kullanilacaktir. Diger taraftan, bu Tebligin yayimindan önce bildirimde bulunanlar bakimindan Teblig eki Form’un düzenlenerek ilgili banka veya araci kurumlara verilmesi ise ihtiyaridir.

(9) Gerçek ve tüzel kisiler, menkul kiymet ve diger sermaye piyasasi araçlarinin banka veya araci kurumlara bildirilmesinde, yurt disindaki ilgili kurum veya kurulustan alinacak tevsik edici belgeleri kullanabilecektir. Bu kapsamda, bildirilen varliga iliskin olarak yurt disindaki ilgili kurum veya kurulustan alinan ve Teblig eki Form’a eklenen dekont, ekstre, makbuz gibi belgeler ilgili kuruluslar açisindan yeterli kabul edilecektir. 6736 sayili Kanunun 7 nci maddesinin uygulanmasi bakimindan, banka ve araci kurumlarin kendilerine ibraz edilen söz konusu belgelerin teyitlerini almak gibi bir yükümlülügü de bulunmamakta olup, söz konusu belgelerin, varligin bulundugu ülkedeki Türk elçilik ve konsolosluklari, bunlarin bulunmamasi halinde mahallinde Türk menfaatlerini koruyan ülkenin ayni mahiyetteki temsilcileri tarafindan onaylanmis olmasi sart degildir.

(10) 6736 sayili Kanunun 7 nci maddesinin uygulanmasi bakimindan, banka veya araci kurumlar ya da Gümrük Idaresi ile ilgili diger kurum ve kuruluslar, gerçek ve tüzel kisilerin madde kapsaminda Türkiye’ye getirdikleri varliklarina yönelik islemlere iliskin taleplerini yerine getirmeye mecburdurlar. Dolayisiyla, anilan maddenin uygulanmasi bakimindan banka ve araci kurumlar, gerçek ve tüzel kisilerin yurt disindan getirdikleri varliklara iliskin hesap açma taleplerini karsilamak ve bildirimlerini almak, ilgili diger kurum ve kuruluslar da bu varliklara iliskin islem taleplerini yerine getirmek zorundadirlar.

(11) Sirketlerin kanuni temsilcileri, ortaklari veya vekilleri adina görünen, ancak gerçekte sirketlere ait olan varliklarin sirketler tarafindan Türkiye’ye anilan madde kapsaminda getirilmesi mümkün bulunmaktadir. Bu kapsamda, sirketlerin, kanuni temsilcileri, ortaklari veya 19/8/2016 tarihinden önce yetkili kuruluslarca düzenlenmis bir vekalet veya temsil sözlesmesi olmak kosuluyla vekilleri araciligiyla yurt disinda degerlendirdikleri kendilerine ait varliklari, madde kapsaminda Türkiye’ye getirme imkanlari bulunmaktadir. Bu durumda, sirket adina açilmis veya yeni açilacak bir hesaba kanuni temsilciler, ortaklar veya vekiller tarafindan transfer edilecek varliklar, sirket tarafindan Türkiye’ye getirilmis sayilacaktir. Madde kapsamindaki varliklarin bu sekilde Türkiye’ye getirilmesinde, usulüne uygun olarak sirket yetkili organlarinca alinmis karar örnegi, vekalet veya temsil sözlesmesi gibi tevsik edici belgelerin Teblig eki Form’a eklenmesi gerekmektedir.

(12) 6736 sayili Kanunun 7 nci maddesinin altinci fikrasi, özel hüküm niteligi tasidigindan, anilan maddenin uygulanmasi bakimindan banka veya araci kurumlar ya da Gümrük Idaresi ile ilgili diger kurum ve kuruluslara, gerçek ve tüzel kisilerden bu varliklarin kaynagini beyan etmelerini istemeye yönelik ayri bir yükümlülük getirilmedigi gibi, söz konusu varliklarin kaynagini arastirma hususunda da ilave herhangi bir sorumluluk yüklenmemistir. Bu nedenle, söz konusu kurum ve kuruluslar Türkiye’ye getirilen varligin daha önceden yurt disinda hangi sekilde tasarruf edildigine veya degerlendirildigine (örnegin; alim, satim, itfa gibi tasarruflar ile varligin çesitli sekillerde degerlendirilmesi sonucunda ortaya çikan her türlü kazanç ve iratlar gibi) iliskin olarak ayrica bir inceleme ve arastirma yapmayacaklari gibi Teblig eki Form ve ekleri disinda herhangi bir belge istemeyeceklerdir. Banka veya araci kurumlarin, kendilerine yapilan bildirimlere iliskin belgeleri tabi olduklari mevzuatlari çerçevesinde muhafaza etmeleri gerektigi tabiidir.

 

Yurt disindan getirilen varliklarin degerlemesi

 

MADDE 3 – (1) Yurt disinda bulunan para, altin, döviz, menkul kiymet ve diger sermaye piyasasi araçlari, Türkiye’ye getirildigi veya bildirildigi tarih itibariyla, asagidaki degerleme ölçütleri ile degerlenecektir.

a) Türk lirasi cinsinden para, itibari (nominal) degeriyle.

b) Altin, rayiç bedeliyle.

c) Döviz, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasi döviz alis kuruyla.

ç) Menkul kiymet ve diger sermaye piyasasi araçlarindan;

-  Hisse senedi gibi pay senetleri, varsa borsa rayiciyle, borsa rayici yoksa rayiç bedeliyle, bu bedel tespit edilemiyorsa alis bedeliyle, alis bedeli de belli degilse itibari (nominal) degeriyle.

- Tahvil, bono, eurobond gibi borçlanma araçlari, varsa borsa rayiciyle, borsa rayici yoksa rayiç bedeliyle, bu bedel tespit edilemiyorsa alis bedeliyle, alis bedeli de belli degilse itibari (nominal) degeriyle.

- Yatirim fonu katilma belgeleri, ilgili piyasasinda belirlenmis kapanis fiyatiyla.

- Vadeli islem ve opsiyon sözlesmeleri gibi türev araçlar, varsa borsa rayiciyle, borsa rayici yoksa rayiç bedeliyle, bu bedel tespit edilemiyorsa alis bedeliyle, alis bedeli de belli degilse itibari (nominal) degeriyle.

(2) Bu Tebligin uygulanmasinda rayiç bedel, söz konusu varliklarin sahiplerince Türkiye’ye getirildigi veya bildirildigi tarih itibariyla belirlenen alim-satim bedeli olup bu bedelin gerçek durumu yansitmasi gerekmektedir.

(3) Borsa rayiciyle degerlenecek varliklarin borsa rayicinin belirlenmesinde, söz konusu varliklarin Türkiye’ye getirildigi veya bildirildigi tarihte islem gördügü yurt içi veya yurt disindaki borsalarda olusan degerler dikkate alinacaktir.

(4) Döviz cinsinden varliklarda, bunlarin Türkiye’ye getirildigi veya bildirildigi tarihteki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasi döviz alis kuru dikkate alinacaktir.

 

Vergi incelemesi ve tarhiyati ile arastirma, inceleme, sorusturma ve kovusturma yapilmamasi

 

MADDE 4 – (1) 6736 sayili Kanunun 7 nci maddesi kapsaminda yurt disindan Türkiye’ye getirilen varliklar nedeniyle, madde hükmünden yararlananlar ve bunlarin kanuni temsilcileri hakkinda sirf bu islemin yapilmis olmasindan dolayi ve bu islemden hareket edilerek, hiçbir sekilde vergi incelemesi ve vergi tarhiyati ile herhangi bir arastirma, inceleme, sorusturma veya kovusturma yapilamayacak, vergi cezasi ve idari para cezasi kesilemeyecektir.

(2) Kapsama giren varliklarin Türkiye’ye getirilmesi nedeniyle, ithalde alinanlar da dahil olmak üzere her türlü vergi, resim, harç ve fon yönünden herhangi bir inceleme ve tarhiyat yapilamayacak, ceza kesilemeyecektir.

(3) Yurt disindan getirilen söz konusu varliklar nedeniyle, hiçbir sekilde geçmise dönük bir vergi incelemesi yapilmayacagi gibi baska suretlerle de hiçbir vergi türü yönünden tarhiyat yapilmayacaktir. Bu kapsamda, Türkiye’ye getirilen varlik sebebiyle geçmiste elde edilmis olabilecek kazanç ve iratlar ile söz konusu varliklarin iktisabinda kullanilan kaynaklar nedeniyle geçmise dönük bir vergi incelemesi ve tarhiyati yapilmayacagi gibi bu kisilerden Türkiye’ye getirilen varliklara iliskin hiçbir sekilde bilgi talebinde de bulunulamayacaktir. Ayrica, yurt disindan getirilen söz konusu varliklar nedeniyle hiçbir sekilde diger mevzuat kapsaminda da herhangi bir arastirma, inceleme, sorusturma veya kovusturma söz konusu olmayacaktir. Örnegin, yurt disindan getirilen varliklar nedeniyle kisi hakkinda gümrük mevzuati, kambiyo mevzuati veya sermaye piyasasi mevzuati kapsaminda herhangi bir arastirma, inceleme, sorusturma veya kovusturma söz konusu olmayacaktir.

 

Örnek 1: Türkiye’de mukim (K) gerçek kisisi, sahip oldugu nakit para ile 2011 yilinda Ingiltere’de bulunan bir yatirim kurulusu araciligiyla Londra Borsasindan hisse senedi almistir. (K) gerçek kisisi, söz konusu hisse senetlerinden 2012 yilinda temettü geliri elde etmis ve ayni yil içinde bu hisse senetlerini satarak deger artisi kazanci elde etmistir. Daha sonra, bu islemlerden elde ettigi gelirler de dahil olmak üzere, yurt disindaki toplam varligini eurobond aliminda kullanmistir. Sonraki tarihlerde eurobondlarin elde tutulma sürecinde faiz geliri; ayrica bu eurobondlarin bir kisminin satisindan dolayi da deger artisi kazanci elde etmistir. (K) gerçek kisisi, bu sekilde olusturdugu varligin tamamini veya bir kismini nakit veya eurobond olarak 6736 sayili Kanunun 7 nci maddesi kapsaminda 31/12/2016 tarihinde Türkiye’ye getirmistir. Dolayisiyla (K) gerçek kisisi tarafindan yurt disinda elde edilen kazanç ve iratlarin da eklenmesiyle olusan varlik, nihai haliyle Türkiye’ye getirilmistir. (K) gerçek kisisinin Türkiye’ye getirdigi söz konusu varliklar nedeniyle, 2011 yilindan 2016 yili sonuna kadar olan dönem için yurt disinda elde ettigi kazanç ve iratlara iliskin olarak veya bu varliklarin Türkiye’ye getirilmesi nedeniyle, herhangi bir vergi türü yönünden hiçbir suretle vergi incelemesi ve vergi tarhiyati yapilamayacak, vergi cezasi kesilemeyecektir.

 

Örnek 2: Türkiye’de mukim Bay (V), 2005 yilinda yurt disinda satin aldigi tasinmaz dolayisiyla bu yildan itibaren kira geliri elde etmis ve bu kira gelirlerini yurt disinda açtirmis oldugu bir mevduat hesabinda degerlendirmistir. Bay (V), 31/12/2016 tarihinde, kira gelirleri ile mevduat faizinden olusan döviz varliginin bir kismini Türkiye’ye getirmistir. Türkiye’ye getirilen bu döviz nedeniyle, herhangi bir vergi türü yönünden hiçbir suretle vergi incelemesi ve vergi tarhiyati yapilamayacak, vergi cezasi kesilemeyecektir.

 

Örnek 3: Türkiye’de mukim Bayan (S), 2009 yilinda yurt disinda bilisim teknolojilerine yatirim yapan bir sirket kurmus, bu sirkete ait ortaklik paylarini 2015 yilinda yurt disinda yerlesik bir holdinge kazançli olarak satmis ve bu satistan elde ettigi hasilat ile altin satin almistir. Bayan (S), 31/12/2016 tarihinde, yurt disindaki bu altinlarini Türkiye’ye getirmistir. Türkiye’ye getirilen bu varlik nedeniyle, herhangi bir vergi türü yönünden hiçbir suretle vergi incelemesi ve vergi tarhiyati yapilamayacak, vergi cezasi kesilemeyecektir.

(4) Türkiye’ye getirilen varliklar veya bu varliklara iliskin bildirimler, mevzuatimizda yer alan diger düzenlemeler bakimindan herhangi bir arastirma, inceleme veya sorusturma kapsaminda degerlendirilemeyecektir. 

(5) Yurt disindan varligi Türkiye’ye getirenin tüzel kisi olmasi halinde, sirf getirilen bu varliklar nedeniyle bu tüzel kisinin kanuni temsilcileri, ortaklari ve vekilleri ile bunlarin ortak olduklari sirketler hakkinda da vergi incelemesi ve vergi tarhiyati ile herhangi bir arastirma, inceleme, sorusturma veya kovusturma yapilamayacak, vergi cezasi ve idari para cezasi kesilemeyecektir.

(6) Yurt disindan varligi Türkiye’ye getirenin gerçek kisi olmasi halinde, sirf getirilen bu varliklar nedeniyle bu gerçek kisinin yönetiminde bulundugu veya ortak oldugu sirketler hakkinda da vergi incelemesi ve vergi tarhiyati ile herhangi bir arastirma, inceleme, sorusturma veya kovusturma yapilamayacak, vergi cezasi ve idari para cezasi kesilemeyecektir.

 

Örnek 4: 30/11/2016 tarihinde (L) gerçek kisisi yurt disinda (M) Bankasinda bulunan 100.000 Euro tutarindaki dövizini, Türkiye’de bulunan (N) Bankasindaki hesabina transfer etmistir. (L) gerçek kisisi, ayni zamanda Türkiye’de bulunan (O) Limited Sirketinin %52 ortaklik payina sahiptir.

(L) gerçek kisisinin Türkiye’ye getirdigi döviz ile ilgili olarak gerek kendisi hakkinda ve gerekse ortagi bulundugu (O) Limited Sirketi hakkinda hiçbir sekilde vergi incelemesi ve tarhiyati, arastirma, inceleme, sorusturma veya kovusturma yapilamayacak, vergi cezasi ve idari para cezalari da uygulanmayacaktir.

(L) gerçek kisisinin söz konusu varliklarini (O) Limited Sirketinin sermayesine eklemek üzere Türkiye’ye getirmesi durumunda da getirilen varliklar nedeniyle kurumlar vergisi dahil diger vergiler bakimindan herhangi bir inceleme veya tarhiyat yapilmayacaktir.

(7) 213 sayili Vergi Usul Kanunu, 4458 sayili Gümrük Kanunu, 5411 sayili Bankacilik Kanunu ve 6362 sayili Sermaye Piyasasi Kanunu ile bu kanunlara iliskin diger mevzuat uyarinca sir kapsaminda oldugu belirlenen bilgi ve belgeler saklanmakta, korunmakta ve mahremiyet hükümleri çerçevesinde degerlendirilmektedir. Dolayisiyla bu Tebligin uygulanmasi bakimindan, Türkiye’ye getirilen varliklar ve bu varliklara iliskin bildirimlerde yer alan bilgiler ve diger belgeler de sir ve mahremiyet kapsaminda degerlendirilecektir.

 

 

Yürürlük

 

MADDE 5 – (1) Bu Teblig yayimi tarihinde yürürlüge girer.

 

Yürütme

 

MADDE 6 – (1) Bu Teblig hükümlerini Maliye Bakani yürütür.

 

 

EK: 6736 SAYILI KANUN KAPSAMINDA YURT DISINDA BULUNAN VARLIKLARA ILISKIN FORM